De Google dLight, de smart lamp die wellicht nooit in de winkels komt

  • Categorie: Gadgets
  • 25 maart 2022
  • Geschreven door: René Dekker
google dlight

Alphabet, het moederbedrijf van zoekgigant Google staat er in de praktijk om bekend de vooruitgang allerminst te schuwen. Wanneer ze daar zelf een bepaalde bijdrage aan kan leveren zal ze dat dan ook zeker en vast niet nalaten om te doen. Het gebeurt dan ook regelmatig dat er door het bedrijf bepaalde innovatieve producten worden gecreëerd die uiteindelijk toch niet op de open markt worden aangeboden. In het verleden, meer bepaald in het jaar 2017, werd er bijvoorbeeld een hoofdtelefoon ontwikkeld die nooit te koop werd aangeboden en daar is het niet bij gebleven.

Wat is de Google dLight?

De kans is zeer groot dat je nog nooit eerder hebt gehoord over de Google dLight. Dat is het gevolg van het feit dat ze meer dan waarschijnlijk nooit in de winkel verkrijgbaar zal zijn. Voor deze speciale smart lamp geld dat ze door het technologiebedrijf werd voorzien van Google Assistant. We zijn er vrij van overtuigd dat heel wat mensen maar wat graag de beschikking zouden hebben over een dergelijke lamp in hun woning. De kans dat, dat ook daadwerkelijk zal gebeuren is echter zeer klein.

Google zelf heeft bekend gemaakt dat de smart lamp enkel en alleen werd geproduceerd voor de medewerkers van het bedrijf. Wel is het zo dat er door Ben Gold, één van de designers bij Google, een foto de wereld in werd gestuurd van de lamp. Die foto liet weinig aan de verbeelding over.

Exclusief voor medewerkers van Google

Ondanks het feit dat er dus eigenlijk niet bijzonder veel (eigenlijk bijna niets) geweten is over de speciale smart lamp van Google maakt de gepubliceerde foto wel meteen duidelijk dat het gaat om een productie van Alphabet, het bedrijf achter Google. Zowel voor de stijl, de randen als de vormen geldt dat ze meteen doen denken aan de zogenaamde Nest-producten evenals andere diensten van het Amerikaanse bedrijf. De basis waar de lamp op steunt beschikt over een ronde vorm. De lamp zelf heeft de vormgeving van een cilinder. Ze kan geheel naar wens worden gedraaid. Dit betekent bijvoorbeeld dat het mogelijk is om de dLight naar je gezicht toe te zetten. Op die manier kan je merkelijk beter in beeld komen tijdens videomeetings. Meer dan waarschijnlijk is het dan ook mede omwille van deze reden dat het bedrijf de lamp voor haar medewerkers heeft ontworpen.

Uitgerust met Google Assistant

De Google dLight beschikt niet alleen over een mooie vormgeving en tal van interessante toepassingen, daarnaast is ze ook uitgerust met Google Assistant. De ondersteuning voor deze virtuele assistent moest het voor medewerkers mogelijk maken om slimme apparaten die verspreid over hun woning stonden opgesteld te kunnen bedienen van achter hun bureau. De voeding van de lamp gebeurt door middel van een zogenaamde USB-C-poort. Op de foto die de wereld werd ingestuurd is deze poort niet zichtbaar. Ben Gold verzekerde de wereld echter dat ze er wel echt is.

Gratis te bestellen voor medewerkers

Toen de foto van de Google dLight op Twitter verscheen vroegen heel wat mensen zich instant af of ze deze konden bestellen. Dat bleek niet mogelijk te zijn. Ook op moment van schrijven is dat nog steeds niet het geval. Wie kan de lamp dan wel bemachtigen? Dat geldt uitsluitend voor medewerkers van Alphabet. Belangrijk is daarbij ook om op te merken dat het uitsluitend geldt om werknemers die actief zijn binnen de Verenigde Staten.

Google beschikt ook over verschillende vestigingen buiten de VS, maar voor medewerkers die daarvoor werken zou het dus niet mogelijk zijn om de lamp te kunnen bemachtigen. Vraag je, je af hoeveel zo’n lamp voor medewerkers dan moet kosten? Wel, dat is vrij eenvoudig, helemaal niets… De lamp is immers gratis voor mensen die werken voor het Amerikaanse technologiebedrijf.

Niet voor het eerst

Het is zeker niet voor het eerst dat Google zaken laat ontwikkelen die uiteindelijk exclusief worden aangeboden aan medewerkers van het bedrijf. Gelet op het feit dat deze zaken ook steeds gratis worden aangeboden spreekt het voor zich dat er ook geen commerciële drijfveer achter schuilt. In het verleden, meer bepaald in het jaar 2017, werd er door het bedrijf reeds voor gekozen om een speciale koptelefoon te laten ontwikkelen. Ook deze werd uiteindelijk uitsluitend aangeboden aan medewerkers van de onderneming. In het verleden werd er aan het bedrijf reeds de vraag gesteld waarom men dergelijke producten laat ontwikkelen wanneer het uiteindelijk toch niet de bedoeling is om ze te commercialiseren. Daarop reageerde een woordvoerder van het bedrijf dat Google hoopt om op die manier de thuiswerkbeleving van haar medewerkers te bevorderen.